0 st

Köpvillkor 

ALLMÄNT

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen.

När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och du har rätt att få dessa raderade om du så önskar.

KÖP

Vid beställning träffas avtal om köp först när Smultronbyn Träleksaker bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Vid tekniska problem och felande lagerstatus kan Smultronbyn Träleksaker bli tvungna att makulera order och inbetalning från kund. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Smultronbyn har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos butiken Smultronbyn Träleksaker måste du vara 18 år. Försäljning sker endast inom Sverige.

Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

PRISSÄTTNING

I priserna ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Smultronbyn HB inte råder över. Till exempel valutaförändringar, ändrad moms eller tillfälliga tekniska fel.

FRAKT

Smultronbyn tar ut en enhetsfrakt på 49 kr för frakt till utlämningsställe och 99 kr för pakettjänst till Företag inom Sverige. Fraktfritt vid ordrar över 800 kr. De flesta varor levereras ut med DHL och en del artiklar går ut med Posten. Detta då Smultronbyns artiklar lagerhålls på två olika lager. Sökbart sändingsnummer skickas med mail om detta finns när paketet är på väg till dig. På så sätt kan själv följa ditt paket och se förväntad leveransdag.

BETALNINGSVILLKOR

Klarna Checkout

Med Klarna Checkout kan du betala med kort, direktbetalning via bank, faktura eller delbetalning. Med Klarna Direkt kan du nu även betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras automatiskt från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Du kan också ta del av aktuella kampanjen som Klarna har. Läs Klarna Checkout villkor här.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar angående Klarnas tjänster är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00.

klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar. Du kan välja att logga in med ditt mobila Bank-ID eller med SMS/E-post.

Payson kortbetalning

Säker och enkel kortbetalning via Payson (du behöver inget Paysonkonto själv). Betala med VISA eller MasterCard. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. 3D Secure är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för säkra betalningar över Internet. Samtliga transaktioner som innehåller personuppgifter och kortuppgifter är krypterade, det innebär att ingen obehörig kan se de uppgifter som skickas!

Det är enkelt att kontrollera om en sida är säker genom att titta efter ett litet hänglås i nedre högra hörnet på ramen på IE 6, eller på höger sida i www-adressfältet på IE 7 när Ni kommer till betalsidan. Adressfältet på skyddade sidor inleds alltid med https://. Det innebär att sidan är säker och att ingen annan kan se dina kort- eller personuppgifter när du betalar. Smultronbyn Handelsbolag har Handelsbankens kvalitetmärkning SafeSale eftersom vi uppfyller deras höga krav på säker Internethandel.

Payson Direktbetalning - överföring från bank

Lika tryggt och enkelt som att betala dina räkningar via din Internetbank! Direktbetalning via internetbankerna Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB sker via Paysons betalsystem (du behöver inget konto hos Payson för att använda dig av denna tjänst). Du som kund väljer din internetbank och skickas till inloggningssidan där verifiering - på sedvanligt sätt - sker. Uppgifter om betalningsmottagare och belopp är redan ifyllda och du behöver bara välja konto och genomföra betalningen.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Faktura till företag

Du som beställer från ett företag - förening, stiftelse, mottagning, förskola eller liknande skriver in organisationsnummer istället för personnummer när du registrerar dig som kund. Som betalningsalternativ kan du då välja Faktura Företag - 30 dagar. Vill du att ett löpnummer eller referensnummer ska stå med på fakturan skriver du enkelt in detta i kassans formulärfält. Du kan också komplettera med andra uppgifter angående fakturan i kommentarsfältet.

ÄNDRING AV BESTÄLLNING

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att din order har hämtats från oss av fraktbolaget. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.

AVBESTÄLLNING

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har hämtats av fraktbolaget. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.

Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.

LEVERANSER

Leveranstid: I webbutiken är alla våra varor markerade med leveransindikering. Vi måste dock reservera oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske senare än beräknat. Om varans lagerstatus inte stämmer med butikens uppgifter kontaktar vi alltid er med information och möjlighet till avbeställning eller ändring av er order.

Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Vi försöker då kontakta dig för att avtala om du önskar beställa annan, likvärdig vara, eller avbeställa din order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”).

Din beställning från oss når vanligtvis dig inom en vecka från det att vi har mottagit din beställning. Paketen levereras av Posten eller DHL till ditt närmaste postombud. Större leveranser till företag sker med DHL Paket eller Postpaket till dörr. Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg.

Vissa varor ligger i butiken som beställningsvaror. Då kan du läsa preliminär leveranstid i artikelinformationen. Beställer du flera varor tillsammans med en beställningsvara väntar vi vanligen in beställningsvaran innan vi skickar ut din order.

Leveranstiden är alltid beroende av flera faktorer som vilken veckodag du beställer och var i Sverige du bor. Har du ont om tid och undrar du över när just din beställning når fram går det bra att ringa eller maila in den frågan till oss.

Smultronbyn HB kan inte påverka förseningar i leveranstiden på några dagar beroende på våra fraktpartners hantering och utskick av paket och avier. Vi är dock tacksamma om ni meddelar eventuella förseningar till oss på info@smultronbyn.se.

TRANSPORTRISKEN

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

SKADAT GODS

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast på mailadress info@smultronbyn.se om det inträffar. Dock senast inom en vecka.

AVGIFT FÖR EJ UTLÖSTA PAKET

Försändelsen måste hämtas ut inom 14 dagar. Därefter returnerar DHL/Posten varan till oss. För försändelser som inte löses ut och därför går i retur till oss debiteras en avgift om 200 kronor inklusive moms för att täcka kostnader som DHL debiterar oss i dessa fall. Betalning skall ske inom tio (10) dagar räknat från faktureringsdatum. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enl lag f.n. 60 kr.

ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten tillbaka till oss. För att Ångerrätten och Öppet köp ska gälla måste varan returneras i omonterat, obrukat och oskadat skick. Med det menas att du inte får ha använt varan och att den ska skickas tillbaka i sin originalkartong. För köp av julklappar är tiden förlängt t.o.m. 7 januari 2017.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, lämpligen via e-post. Vi tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Observera också att det enligt lag är du som ska betala fraktkostnaderna.

Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss på adress info@smultronbyn.se så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig. Skicka inte tillbaka varorna utan att först ta kontakt med oss. Vi hjälper dig med returen.

REKLAMATIONER

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Smultronbyn HB följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

Vid en reklamation hjälper vi dig enligt följande:

Om skadad del kan ersättas av ny del skickas en reservdel om sådan finns (avhjälpande).

Finns ingen reservdel tillgänglig kan vi om varan fortfarande finns i lager skicka en ny vara som ersätter den felaktiga (omleverans).

Är skadan av mindre karaktär för funktion och utseende kan vi i en gemensam överenskommelse sänka priset för varan i efterhand och reglera din betalning efter detta. Vi ber er dock att aldrig laga en produkt själva innan ni har kontaktat oss!

Finns ingen reservdel eller ny vara tillgänglig har du rätt att returnera varan och sedan få dina pengar du betalt för varan tillbaka (häva köpet). Vid reklamationer står Smultronbyn HB för returfrakten.

GARANTI

Garantins längd

Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en annan garantitid, erbjuds du självfallet samma garantilängd och det framgår på enskild produktinformation.

Garantins omfattning

Garantin omfattar funktionsfel/fabrikationsfel som uppkommer/upptäcks under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och allmän förslitning, vanvård eller onormal användning eller då kund ej följt skötsel- och serviceanvisningar. Med vanvård menas till exempel våldsamma lekar eller då barn från ej rekommenderad ålder använt leksaken.

Utnyttjande av garantin

Din orderbekräftelse eller din faktura gäller som garantibevis. Hänvisa till ordernummer eller fakturanummer vid din kontakt med oss.

ÅTERBETALNING

Då du ångrar ditt köp eller vid en reklamation häver ditt köp gör vi en återbetalning till dig med relevant belopp. Återbetalning sker till ditt bankkonto alternativt att din faktura makuleras beroende på valt betalsätt. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

RESERVATIONER

Vi reserverar oss för gällande prisuppgifter till följd av felskrivningar, tekniska problem eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

FORCE MAJEUR

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.

Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

PERSON- OCH ADRESSUPPGIFTER

Smultronbyn Handelsbolag delar inte med sig av uppgifter ur sitt kundregister. Alla uppgifter kunden lämnar, köp och betalningar hålls konfidentiella. När du som kund handlar hos oss skyddas överföringen av de uppgifter du anger i kassan av en s.k. SLL-kryptering.

Smultronbyn Träleksaker skickar automatiskt ut e-nyhetsbrev till alla sina registrerade kunder som bockat i den rutan i kassan vid sin beställning. Om du som kund sedan inte vill ha dessa brev är det lätt att avbeställa dem genom att klicka på en länk längst ner i brevet. Smultronbyn Träleksaker skickar inte ut sms-reklam.

INFORMATION OCH BILDER

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Bilderna i webbutiken ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara då en del varor kan ha små förbättringar/ändringar i design och färgsättning.

BARNSÄKERHET

Smultronbyn HB säljer enbart barnvänliga produkter med giftfria färger och CE-märkning. Vi råder ändå dig som vuxen att kritiskt granska de leksaker du ger till ditt barn. Fundera över om barnet är stort nog att använda leksaken på avsett sätt. Tips på vad du bör beakta när det gäller barnens leksaker finns på Konsumentverkets hemsida:

http://www.konsumentverket.se/

Mer detaljerad information om lagar

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

0 st
Stäng